SmartBok Brukerstøtte IKT Administrasjon

Administrasjon

Vi får mange spørsmål om administrering av Smart Bok tilganger til lærere og elever. Her er noen tips fra oss.

1. Alle elever og lærere må registrere seg som brukere på Smartbok.no

  • For å registrere seg må alle ha egen e-postadresse. Mange skoler har e-postadresser til elevene sine gjennom Fronter eller ItsLearning. Elevene kan også opprette gratis e-postadresser på gmail.com

2. Alle elever og lærere må velge seg et passord

  • Det kan ofte være vanskelig å huske passord - både for liten og stor. Et tips kan være å få alle elevene til å skrive passordet sitt på en klasseliste som læreren beholder. Da er det lett for læreren å finne igjen brukernavn og passord hvis elevene glemmer dette.
  • Ved glemt passord: Hvis dere trykker på "logg inn" på Smartbok.no så får dere også opp alternativet "glemt passord". Her kan dere skrive inn e-postadressen til eleven eller læreren og de vil få tilsendt en mail. I mailen står det hvordan dere endrer passordet. Hvis dere har spørsmål om passord og tilgang så kan dere også ta kontakt med oss på digital@gyldendal.no

3. Alle elever og lærere må logge inn og aktivere tilgangskode på smartbok.no

  • Læreren vil få tilsendt en tilgangskode på mail, denne må både elever og lærere aktivere. Logg inn på Smartbok.no (blå knapp: logg inn) og klikk på ”aktivere kode”. For å distribuere tilgangskoden velger mange lærere å skrive den på tavla, eller legge den ut på Fronter eller ItsLearning slik at elevene lett finner den og kan kopiere de inn.